OSTROJ dodá techniku pro betonáž tunelu Homole na D35

Autor: logo
/ 23. 9. 2025

Opavská strojírenská společnost OSTROJ získala významnou zakázku na stavbě tunelu Homole v úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto. Podíl firmy na stavebních pracích v tunelových rourách spočívá v dodávce zařízení pro armování a betonáž tunelu. Zvolené konstrukční řešení umožňuje dálkové ovládání a zajišťuje vyšší efektivitu montáže a demontáže. Nasazení je plánováno na začátek října 2025, dokončení prací se předpokládá v únoru 2026.

Tunel Homole patří k technologicky náročným stavbám. Konstrukce bednícího zařízení byla proto navržena také s využitím zkušeností z podobných projektů, například ze silničního tunelu u Osla, kde OSTROJ v minulosti dodal unikátní mobilní bednění. „Z norského projektu jsme si přivezli konkrétní zlepšení, která zrychlují montáž i demontáž zařízení a zkracují prostoje při betonáži. Zařízení pro český tunel jsme vybavili nadstandardně dálkovým ovládáním, které řídí nejen samotný bednicí vůz, ale i betonovací vozík, jenž je jeho součástí,“ uvádí Petr Bortlík, projektant společnosti OSTROJ.

OSTROJ dodá pro betonáž dálničního tunelu tři klíčové celky. Armovací vůz, který je 13 metrů dlouhý a 7 metrů vysoký, bude sloužit k vyvázání výztuže horní klenby tunelu a v případě potřeby také k pokládce izolace. Následovat bude 120tunový bednicí vůz, určený k betonáži sekundárního ostění. Systém je navržen jako technologický celek, u kterého na armovací vůz navazuje přímo vůz betonovací a samotná betonáž sekundárního ostění. Poslední částí dodávky jsou bednění pro betonáže výklenků a krčku, která se realizují společně se sekundárním ostěním.

Bednicí vůz bude zákazníkovi pronajat na celou dobu betonáže. Na stavbu jej dopraví třináct kamionů. Poté jej během deseti dnů smontují a připraví opavští technici. Po dokončení betonáže tunelu se mobilní bednění vrátí zpět do Opavy, kde bude připraveno k nasazení na nové projekty. „Díky životnosti v řádu několika kilometrů tunelových staveb může být naše bednicí zařízení opakovaně využito na dalších projektech v Česku i zahraničí,“ vysvětluje Zdeněk Slavík, obchodní manažer společnosti OSTROJ.

Opavská firma využívá při návrhu bednicích zařízení také dlouholeté zkušenosti z vývoje důlních strojů. Tyto znalosti se promítají do konstrukce, volby materiálů i do řešení logistiky. Zařízení je ve výrobě kompletně smontováno a otestováno, následně rozebráno do přepravitelných celků a znovu sestaveno přímo na stavbě.

Fotogalerie

mediabox

Bednění pro betonáž tunelu Homole na D35

mediabox

Bednění pro betonáž tunelu Homole na D35

Tiskové zprávy
Podzemní stavitelství
Svařované konstrukce
Hydraulické válce
Montované celky
Tiskové zprávy
Podzemní stavitelství
Svařované konstrukce
Hydraulické válce
Montované celky
Autor: logo
/ 23. 9. 2025