Opavská strojírenská společnost OSTROJ získala významnou zakázku na stavbě tunelu Homole v úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto. Podíl firmy na stavebních pracích v tunelových rourách spočívá v dodávce zařízení pro armování a betonáž tunelu. Zvolené konstrukční řešení umožňuje dálkové ovládání a zajišťuje vyšší efektivitu montáže a demontáže. Nasazení je plánováno na začátek října 2025, dokončení prací se předpokládá v únoru 2026.
Tunel Homole patří k technologicky náročným stavbám. Konstrukce bednícího zařízení byla proto navržena také s využitím zkušeností z podobných projektů, například ze silničního tunelu u Osla, kde OSTROJ v minulosti dodal unikátní mobilní bednění. „Z norského projektu jsme si přivezli konkrétní zlepšení, která zrychlují montáž i demontáž zařízení a zkracují prostoje při betonáži. Zařízení pro český tunel jsme vybavili nadstandardně dálkovým ovládáním, které řídí nejen samotný bednicí vůz, ale i betonovací vozík, jenž je jeho součástí,“ uvádí Petr Bortlík, projektant společnosti OSTROJ.
OSTROJ dodá pro betonáž dálničního tunelu tři klíčové celky. Armovací vůz, který je 13 metrů dlouhý a 7 metrů vysoký, bude sloužit k vyvázání výztuže horní klenby tunelu a v případě potřeby také k pokládce izolace. Následovat bude 120tunový bednicí vůz, určený k betonáži sekundárního ostění. Systém je navržen jako technologický celek, u kterého na armovací vůz navazuje přímo vůz betonovací a samotná betonáž sekundárního ostění. Poslední částí dodávky jsou bednění pro betonáže výklenků a krčku, která se realizují společně se sekundárním ostěním.
Bednicí vůz bude zákazníkovi pronajat na celou dobu betonáže. Na stavbu jej dopraví třináct kamionů. Poté jej během deseti dnů smontují a připraví opavští technici. Po dokončení betonáže tunelu se mobilní bednění vrátí zpět do Opavy, kde bude připraveno k nasazení na nové projekty. „Díky životnosti v řádu několika kilometrů tunelových staveb může být naše bednicí zařízení opakovaně využito na dalších projektech v Česku i zahraničí,“ vysvětluje Zdeněk Slavík, obchodní manažer společnosti OSTROJ.
Opavská firma využívá při návrhu bednicích zařízení také dlouholeté zkušenosti z vývoje důlních strojů. Tyto znalosti se promítají do konstrukce, volby materiálů i do řešení logistiky. Zařízení je ve výrobě kompletně smontováno a otestováno, následně rozebráno do přepravitelných celků a znovu sestaveno přímo na stavbě.