
Hřeblové dopravníky tvoří pevnou a tradiční součást výrobního portfolia naší společnosti. Obecně slouží pro plynulou dopravu rubaniny z důlních děl.
Hřeblové dopravníky společnosti OSTROJ a.s. se dělí na :
Stěnové hřeblové dopravníky
Jsou určeny pro plynulou dopravu rubaniny v kapacitních porubech dobývaných uhelnými kombajny či uhelnými pluhy a mechanizovanou výztuží nebo individuální hydraulickou výztuží. Rubanina pak dále pokračuje přesypem na sběrný hřeblový dopravník a následně na pásový dopravník.
Sběrné hřeblové dopravníky
Ve spolupráci s drtičem a přesouvacím zařízením jsou určeny pro plynulou dopravu rubaniny z kapacitních porubů. Rubanina pak dále pokračuje přesypem na pásový dopravník
Hřeblové dopravníky pro přípravné a otvírkové práce
Jsou určeny pro plynulou dopravu rubaniny při ražení chodeb v uhlí nebo v uhlí s přibírkou průvodních hornin od nakladačů s bočním výsypem umístěných na čelbě a to až po přesyp na pásový dopravník. Případně lze tyto dopravníky využít pro vynášení přepadlého materiálu u sýpek a podobně. Jsou konstruovány pro zavěšení na samostatný úsek tratě závěsné dráhy s násypnou částí uloženou na počvě a pro přemísťování v celku tažnými prostředky dle postupu čelby.
Základní části hřeblových dopravníků
Trať hřeblového dopravníku se skládá z žlabů, ve nichž obíhají řetězy vysoké pevnosti. Délky jednotlivých žlabů jsou 0,5m, 0,75m, 1,5m a 1,75m. Na řetězech jsou upevněna hřebla, která hrnou při pohybu řetězu rubaninu ve žlabu před sebou na konec hřeblového dopravníku k dalšímu dopravnímu zařízení.
Stavebnicové konstrukční řešení naši hřeblových dopravníků zajišťuje jejich snadnou a rychlou montáž a flexibilně tak vychází vstříc požadavkům zákazníků. Při provozování dopravníku v polostrmých a strmých slojích je důležitá správná volba vhodného typu kotvení v závislosti na úklonu sloje.
Mezi základní části hřeblových dopravníků patří stanice pohánění a stanice vratná. Vratná a poháněcí stanice mohou být také vybaveny napínáním, které zajišťuje potřebné předpětí dopravního řetězu při provozu hřeblového dopravníku.
Naše důlní hřeblové dopravníky bez výjimky splňují přísné požadavky pro práci v prostředí s nebezpečím výbuchu metanu a uhelného prachu.
Základní technické parametry
- dopravní kapacita až 3500 t/h
- celkový příkon pohonů až 3 x 855 kW
- výsypná stanice – boční, čelní nebo křížový přesyp
- napínací vratná stanice
- dopravní řetěz do vel. 42 mm
- válcovaný nebo odlévaný E-profil
- žlaby šíře až 1300 mm