Prezentace na Facebooku Twitter presentation Kontakt na Skype

 

 

Zpět

Základní části pásových dopravníků

Poháněcí stanice pásových dopravníků je tvořena motorem, převodovou skříní, spojkou mezi motorem a převodovou skříní, poháněcím bubnem a případně i výložníkovým ramenem s výsypným bubnem.

Motory poháněcích stanic jsou nejčastěji elektrické. Na plynujících dolech se používají elektromotory v nevýbušném provedení nebo vzduchové motory. Stejně tomu je i u hřeblových dopravníků.

Spojky mezi motorem a převodovkou jsou buď pružné (u jednobubnových pohonů do výkonu 30 kW), nebo hydraulické rozběhové, které u dvoububnových pohonů vyrovnávají prokluzem obvodové rychlosti hnacích bubnů.

Předpětí v dopravním pásu a vyrovnání průtahu se dosahuje napínacím zařízení. Napínání se řeší buď závažím, pneumatickým válcem nebo napínacím vrátkem.

Nosná konstrukce bývá většinou buď z pevných dílů vytvořených z profilové oceli, případně z trubek, nebo u pásových dopravníků lehké konstrukce z ocelových lan s příslušnou podpěrnou konstrukcí. Nosná konstrukce může být buď volně položena na počvu důlního díla, nebo zavěšena na jeho výztuži. U stabilních dopravníků na hlavních dopravních trasách bývá konstrukce uchycena v betonových patkách v počvě a zvednuta do takové výše nad počvou, aby se umožnilo čištění pod dopravníkem.

Dopravní pás je v horní i spodní větvi (u normálního dopravníku) veden válečky, které jsou uloženy ve válečkových stolicích a umožňují pásu vytvořit koryto pro dopravu materiálu. Nejčastěji se používají tři válečky pro horní dopravní část a jeden nebo dva válečky pro zpětnou spodní část.

Vratná stanice je tvořena bubnem, kterým se mění směr pohybu pásu a je ukotvena řetězy za výztuž důlního díla nebo zakotvena v betonovém základu.

U krátkých dopravníků je napínání pásu řešeno posuvným uložením vratného bubnu. Posuv se provádí stavěcími šrouby.

Dopravní pás se skládá z textilní kostry (bavlna nebo umělá vlákna) a z krycích vrstev ze syntetické gumy. Přidáním neoprenu, hypolonu a podobných materiálů lze vytvořit nehořlavé PVC dopravní pásy.

Dále patří k vybavení pásových dopravníků násypky, přesypy, stírače, zkrápění v přesypech, systémy pro automatické ovládání a kontrolu bezporuchového chodu linky apod.

Následujte nás
Copyright © OSTROJ a.s., 2012. | Mapa stránek
OSTROJ a.s. - významný výrobce důlních strojů a dalších strojírenských produktů s více než 70-ti letou tradicí výroby.
design by EVici tvorba www stránek a e-Shopů, System UPgates