Prezentace na Facebooku Twitter presentation Kontakt na Skype

 

 

Zpět

Zájem dětí o techniku podporují výrobní firmy už v mateřských školách

Vytvořeno: 14. 01. 2014 KROUŽEK MALÍ ŠIKULOVÉ

Hospodářské noviny 13.01.2014
NEDOSTATEK ODBORNÍKŮ. Průmyslových podniků, které se kvůli nedostatku technicky vzdělaných pracovníků věnují spolupráci se školami, přibývá. Některé společnosti se pustily do spolupráce s mateřskými školami, a tak se na exkurze do firem vydávají i pětileté děti.

Strojírenská společnost Ostroj se v roce 2010 musela vypořádat se situací, kdy její partnerská technická střední škola neotevřela pro nedostatek žáků třídu zámečníků. Pro management opavského Ostroje to byl impulz k rozhodnutí, že je třeba k technickým oborům lákat děti už v předškolním věku. A soustředit se nejen na jednu školu, ale snažit se v budoucnu podpořit v polytechnické výchově více školek v rámci celého opavského regionu.

"V minulosti bylo běžné, že děti vídaly své rodiče při různých řemeslných činnostech a přirozeně přebíraly jejich dovednosti. Mnohdy v jejich oboru dál profesně pokračovaly, což dnes není tak časté. Je s podivem, že sice všechny děti dnes umí výborně pracovat s počítačem, ale řada z nich neumí ani zatlouct hřebík či vyměnit žárovku," vysvětluje důvod zaměření na nejnižší vzdělávací stupeň předseda představenstva Ostroje Vladimír Trochta.

Od učňů k mateřinkám

"Vypracovali jsme projekt Investujeme do vzdělávání dětí, který je zaměřený na podporu 27 lokálních mateřských škol. Každá školka od nás obdržela stavebnice SEVA, které pomáhají při výuce dětí v rozvoji manuální zručnosti. Ohlas ze školek byl tak velký, že jsme rozšířili předávání technických stavebnic na celý opavský okres, tedy na dalších 43 školek," říká personální manažerka Ostroje Lucie Baranová. Do školek v jednotlivých vesničkách se také ve svém volném čase rozjeli jako dobrovolníci zaměstnanci Ostroje. Ti stavebnice dětem předali a společně s nimi ze stavebnice něco postavili.

Výběr stavebnice jako prostředku pro rozvoj technického myšlení dětí nebyl náhodný. Už dříve slavila ve dvou desítkách základních škol v regionu úspěch stavebnice Merkur, která se stala herním prvkem soutěže Stavíš, stavím, stavíme, nejlepšího odměníme. Soutěž v regionu pravidelně pořádá jedna z partnerských středních škol Ostroje, aby žáky přilákala ke studiu strojařiny. Aby žáci mohli dostatečně trénovat na konstrukcích různých modelů a připravit se na soutěžní klání co nejlépe, nakoupil Ostroj stavebnice všem zúčastněným základním školám.

"Snažíme se jednotlivé stupně vzdělávání propojit, aby dětem a mladým lidem nabízely možnosti, jak se technicky vzdělávat, a aby v budoucnu v naší firmě nacházeli šance se profesně uplatnit," říká Baranová. U středních odborných škol se například Ostroji osvědčilo, když si žáky 3. a 4. ročníků pro odborný výcvik vybírají ve svých provozech sami linioví manažeři. Nestává se, tak jako před několika lety, že žáci sice výcvik absolvovali, pak ale o práci ve strojírenství neměli zájem. "Každý žák na výcviku má svého garanta, který ho metodicky a odborně vede a hodnotí jeho práci... V posledních čtyřech letech jsme každoročně průměrně přijali do pracovních poměrů devět nových zaměstnanců, našich žáků odborného výcviku," uvádí Baranová.

Středoškoláci učí malé šikuly

Projekt Investujeme do vzdělávání dětí byl přínosem i pro rodiče z řad zaměstnanců Ostroje. "Naši zaměstnanci mají každoročně 12 až 18 nových dětí, a proto moc stáli o to, abychom pro ně vybudovali firemní školku. Ovšem otevření samostatné vlastní školky by nebylo pro firmu finančně únosné, proto management rozhodl, že partnersky a technicky podpoří jednu lokální mateřinku, kterou si budou moci zaměstnanci sami vybrat," říká Lucie Baranová. Zaměstnanci dávali tipy na mateřské školy a vybrané tři školky vypracovaly projekt, jak by si spolupráci v technických oborech představovaly. Zvítězila Mateřská škola křesťanská v Opavě. Loni v létě pro ni Ostroj vybudoval technickou zahradu s praktickými pomůckami, jako jsou počitadla, číselný panák nebo číselný altán, které dětem formou her pomáhají zvládat základy počtů a rozvíjet matematické myšlení.

Do školky rovněž pravidelně docházejí studenti partnerské střední odborné školy Ostroje a vedou pro děti kroužek Malí šikulové (foto), v němž děti řeší praktické příklady, sestavují různé modely a zdokonalují se v manuálních a technických dovednostech. Ve školce také probíhá výuka angličtiny a kroužek ruského jazyka.

Do projektu na podporu vzdělávání dětí v základních a mateřských školách dosud Ostroj investoval zhruba milion korun. "Podařilo se nám v rámci okresu provázat tři stupně škol - mateřské, základní a střední. Pozitivní zpětnou vazbu dostáváme od ředitelů škol i od zástupců kraje. Zároveň tato spolupráce upevňuje v dětech a rodičích povědomí o významu technických oborů pro profesní kariéru... Měřitelným úspěchem bylo maximální naplnění všech 1. ročníků partnerských strojních škol, kdy i do učebních oborů byli vybíráni jen ti nejlepší. Ve firmě to posílilo povědomí zaměstnanců o smyslu dobrovolnické práce, tedy o smyslu CSR aktivit, a 1100 dětem regionu byl prezentován Ostroj jako atraktivní zaměstnavatel," shrnuje dosavadní výsledky Lucie Baranová.

Následujte nás
Copyright © OSTROJ a.s., 2012. | Mapa stránek
OSTROJ a.s. - významný výrobce důlních strojů a dalších strojírenských produktů s více než 70-ti letou tradicí výroby.
design by EVici tvorba www stránek a e-Shopů, System pronájem e-shopu UPgates